ویژه برنامه‌های حرم مطهر در شب میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر اعلام شد ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت دهه کرامت + جزئیات شباهت‌های حضرت معصومه (س) با حضرت زهرا (س) حضرت معصومه (س) مظهر یک دختر اجتماعی در معنای دینی و اسلامی مشهدالرضا(ع)، میزبان همایش ملی «رویش امید» | رحیم‌پور ازغدی: حقوق زن و کودک، بزرگ‌ترین خط قرمز اسلام است  عطر شادی در بهشت هشتم پیچیده است | آغاز جشنی به بزرگی کرامت امام مهربانی‌ها + تصاویر رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) همزمان با آغاز دهه کرامت + فیلم و عکس حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از زائران غیرایرانی در دهه کرامت کشف یک آغوش امن سیده جلیله فاطمه‌معصومه (س) برکتی به نام دختر | آنچه باید درباره شأن دختران در باور‌های دینی بدانیم طوفان به تاسیسات برق در مشهد و دو شهرستان خراسان رضوی خسارت زد نشست هم‌اندیشی کمیته علمداران شورای هیئات مذهبی مشهد برگزار شد مروری بر جایگاه و نقش زنان مسلمان در تاریخ صدر اسلام کینه را باید دفن کرد؛ آنچه می‌کارند مهر است نگاهی به آموزه های اسلامی درباره روابط خانواده، حدود و حقوق متقابل آنها نسبت به یکدیگر
سرخط خبرها

شب لیلة‌الرغائب | شبی که خدا بی حساب می‌بخشد

  • کد خبر: ۲۰۶۷۸۶
  • ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
شب لیلة‌الرغائب | شبی که خدا بی حساب می‌بخشد
اولین شب جمعه ماه رجب، به نام «لیلةالرغائب» نام دارد که پیامبر (ص) سفارش کرده‌اند از آن نباید غافل شد.

به گزارش شهرآرانیوز، برخی از مکان‌ها چون بیت‌المقدس و مکه جایگاه معنوی خاصی دارند و اعمال در آن مکان‌ها از پاداش و ارزش ویژه‌ای برخوردار است برخی از زمان‌ها نیز چون سحرگاهان، فجر، شب جمعه، لیلة‌القدر و… از چنین ویژگی‌های خاصی بهره‌مند هستند و خداوند در آیات و ائمه(ع) در روایات، به ارزش و جایگاه ویژه آن‌ها اشاره کرده‌اند.

ماه رجب از جمله زمان‌های خاص به شمار می‌رود از جمله ویژگی‌های انحصاری ماه رجب، لیلة‌الرغائب است، نخستین شب جمعه ماه رجب، لیلةالرغائب است، حضرت رسول(ص) هنگامی که فضیلت ماه رجب را برای اصحاب خود بیان می‌کردند، درباره لیلةالرغائب فرمودند: «از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را لیلةالرغائب نامیده‌اند.»

در این شب فرشتگان از آسمان به زمین خاکی سرازیر و ساکن زمین می‌شوند و پیغام‌بر نیت‌های پاک بندگان خداوند هستند؛ بنابراین ضمن تاکید بر اعمالی که مربوط به چنین شبی است، فرصت نیت خواسته‌های به‌حق و آرزو‌های دست‌یافتنی را نمی‌توان از دست داد.
پس لیله‌الرغائب، اهمیت و بزرگی شب جمعه و ماه رجب هر دو را در خود جمع کرده و ارزشی دوچندان دارد. برای بهره‌بردن از فضیلت‌های شب آرزو‌ها اعمال لیلةالرغائب را برای رسیدن به سعادت انجام دهید.

فضیلت نماز لیلةالرغائب

در فضیلت نماز لیلةالرغائب پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند: هرکسی که نماز را به جا بیاورد خداوند متعال شب اول قبرش ثواب و برکت این نماز را به زیباترین شکل ممکن و با روی درخشان و گشاده و با زبان فصیح به سوی او می‌فرستد و به آن فرد می‌گوید «ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی.
میت سوال می‌کند تو که هستی؟ قسم به خدا که من زیباتر از تو صورتی ندیدم و شیرین‌تر از کلام تو کلامی نشنیده‌ام و خوش‌بو‌تر از تو بویی نبوییده‌ام. آن‌گاه آن زیباروی جواب می‌دهد من همان ثواب آن نمازی هستم که در شب لیلةالرغائب به جا آوردی. امشب به پیش تو آمده‌ام تا حقی را که داشتی ادا کنم و با تنها نگذاشتن تو وحشت را از وجودت دورکنم و چنانچه در صور دمیده شود قیامت به پا می‌شود و من سایه بالای سر تو خواهم شد.»

بر طبق روایات آمده است: روز پنجشنبه اول ماه رجب در صورت امکان و بلامانع بودن روزه گرفته شود چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود و چون دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الاْمِّیِّ وَعَلی آلِهِ» گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِیُّ الاَعْظَمُ» گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر «سُبُّوحٌ قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» گفته شود سپس می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->